Altijd een specialist in de buurt
Offerte op maat
100% kwaliteitsproducten
Marc van der Wal (47) is salesmanager bij Home & Garden solutions. Binnen deze groep stuurt hij de accountmanagers aan voor de merken Verasol, Sunmaster en Gardendreams en speelt hij een belangrijke rol in de strategische koers van de drie merken.
Sunmaster is al meer dan 50 jaar fabrikant van zonwering en heeft in die tijd een betrouwbare naam opgebouwd. Verasol en Gardendreams zijn fabrikanten van hoogwaardige veranda’s en tuinkamers. Zowel Sunmaster als Verasol en Gardendreams verkopen hun producten via een geselecteerd dealernetwerk in Nederland. "Het is mooi om te zien dat er steeds meer wordt samengewerkt tussen de merken. Sunmaster levert in toenemende mate de zonwering aan de verandabedrijven Verasol en Gardendreams en daarnaast zien we dat steeds meer Sunmaster klanten ook veranda’s willen opnemen in hun assortiment”.
“Ondanks het feit dat de zonwering- en verandaondernemers in dezelfde branche zitten, zie ik ook veel verschillen. Veel van onze zonweringsdealers zijn vooral technisch ingesteld en hebben vaak een kleinere showroom met weinig personeel. Zonwering wordt dan ook vooral gezien als een praktisch product dat zorgt voor een stukje schaduw op het terras of voorkomt dat de zon hinderlijk naar binnen schijnt. Bij Verandadealers merk je dat het meer gaat om het verkopen van een ‘beleving’. Voor zonweringsdealers is hier nog winst te behalen. Zeker op het vlak van duurzaamheid, comfort en domotica is er heel wat beleving toe te voegen aan het verkoopgesprek. We zien dat de zonweringsbedrijven die hier al wel actief mee bezig zijn zeer succesvol zijn.”
Met ons accountmanagementteam zoeken we naar toegevoegde waarde in de samenwerking met dealers. Dit doen we door gezamenlijk op te trekken in marketingcampagnes, het geven van verkooptrainingen en het delen van marktinzichten. We willen dat de accountmanagers relevant zijn tijdens dealerbezoeken en samen met hen kijken waar groeikansen liggen en hoe we hen kunnen ondersteunen in de gehele customer journey.
De zonweringsbranche verandert, onder andere door vergrijzing en opvolgingsproblemen bij winkels. Tegelijkertijd ziet Marc dat steeds meer woonwinkels hun aanbod uitbreiden met buitenzonwering, zodat ze een completer pakket kunnen aanbieden. "Wie in zijn woning binnen alles heeft vernieuwd, wil ook buiten de beleving compleet maken," zegt Marc.
Met vijfentwintig jaar ervaring in de retail – onder andere bij Kvik Keukens en Ruiter Dakkapellen – maakte Marc in de coronaperiode de overstap naar Sunmaster. "Ik ging van B2C naar B2B, maar de kern blijft hetzelfde: begrijpen hoe de klant denkt en die kennis delen met onze dealers." Naast zijn werk voor Sunmaster reist Marc regelmatig naar Duitsland voor Gardendreams en Verasol. " Over de grens is de cultuur direct merkbaar anders, dat maakt het heel erg leuk en afwisselend. Alleen de Duitse taal blijft soms een uitdaging", lacht hij.
Met de voortdurende groei en samenwerking binnen de groep blijft Sunmaster bouwen aan een sterke toekomst. "Het mooiste van mijn werk? Samen met mijn team en onze dealers steeds weer nieuwe stappen zetten. Dat geeft energie."
Marc is getrouwd en heeft twee kinderen. In zijn vrije tijd geniet Marc van muziek. Hij speelde gitaar in verschillende (herrie) bands en leert nu pianospelen. "Een muziekinstrument heeft altijd aantrekkingskracht op mij." Daarnaast is hij een liefhebber van goede wijn en kookt hij graag op zijn kamado.
Laat je gegevens achter en download ons inspiratiemagazine.